نتهای رایحه
رایحه ی هماهنگ یک عطر ، همانند موسیقی ، از نت های گوناگون تشکیل شده و دارای سه نت است که به مرور زمان خودشان را آشکار میکنند . اولین بویی که از عطر احساس می شود مربوط به نت ابتدایی یا بالایی می‌باشد . در ادامه آن نت میانی به مشام می رسد  و در آخرین مرحله نت نهایی یا پایه خود را بتدریج آشکار می سازد . این نتها کاملا با دقت و با توجه به فرآیند تبخیر عطر حاصل می‌آیند .
نت بالایی :
نت بالایی ، اولین بویی است که از یک عطر به مشام می‌رسد زیرا مولکولهای سبک و کوچکی  هستند که سریعا تبخیر می‌شوند . احساس یک فرد در مورد عطر و ادکلن مورد پسند خود با استشمام نت ابتدایی یا بالایی شکل می گیرد . پس نتیجتا در میزان فروش محصول نیز بسیار موثر است .
نت میانی :
زمانی که نت بالایی در حال محو شدن می‌باشد پای نت میانی به وسط کشیده می شود  . عناصر موجود در نت میانی ، بدنه یا قلب اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهند و پوششی است برای عدم احساس بوی ناخوشایند اولیه نت پایه . البته بوی نامطبوع ابتدایی در نت‌های پایه با مرور زمان مطبوع و دل پذیر می‌شوند . (منظور از بوی ناخوشایند همان بویی است که به اسم بوی الکل در لحظه اول استفاده از عطر ، از آن یاد می شود . )
نت پایه :
پس از محو شدن رایحه نت میانی ، حال نوبت آشکار شدن نت پایه یا نهایی است .  اساس یک عطر را ، نت های میانی و پایه تشکیل می‌دهند . عمق و ثبات هر عطر توسط نت پایه آن عطر به وجود می آید که ترکیباتی غنی و عمیق داشته و معمولا ۳۰ دقیقه بعد از استفاده به مشام می‌رسند .
رایحه‌های نت‌ پایه ، رایحه نتهای بالایی و میانی را تحت تاثیر قرار می دهند ، همینطور رایحه نت پایه توسط عناصر بکار رفته در نت میانی تغییر می‌کند . سازندگان عطرها نت‌های عطرها را منتشر کرده و معمولا آنها را بصورت هرم رایحه‌ها با عبارات انتزاعی به نمایش می‌گذارند .


چگونگی توصیف عطر


فرمول دقیق عطر‌های تجاری محرمانه نگه داشته می‌شوند. حتی اگر آنها را منتشر کنند، آنچنان رایحه آنها تحت تاثیر مواد و بوهای پیچیده‌ای می‌باشند که کمک زیادی برای تشخیص و توصیف آن عطر خاص نمی‌کنند. با این حال، یک فرد متخصص در عطر می‌تواند به طرز ماهرانه‌ای به اجزا و عناصر سازنده آن پی ببرد.

عملی ترین راه برای توصیف یک عطر توجه به عناصر آن رایحه و یا " خانواده" ای است که به آن تعلق دارد، تمام آن رایحه‌هایی که احساس کلی از یک عطر را از شروع استفاده از آن تا آخرین لحظه‌ای که اثر آن باقی مانده، می‌سازد.

گروه بندی بر اساس فراریت
مواد معطر بر اساس فراریت و ضریب تبخیر آنها (نُت‌های عطر) بوسیله فردی بنام پُوشِر (Poucher) بین ۱ تا ۱۰۰ طبقه بندی شده‌اند.

نُت ضریب تبخیر
نُت‌های بالایی: ۱ تا ۱۴ (بیشترین فراریت)
نُت‌های میانی: ۱۵ تا ۶۰
نُت‌های پایه: ۶۱ تا ۱۰۰ (کمترین فراریت)


عطرها با شما سخن می گویند - قسمت اول
زبان عطرها
عطرها ملازمان امروز و فردای ما هستند . هر کدام کاراکتری خاص و بعضا دوست داشتنی دارند .
عطرها با شما سخن می گویند !
در زمانی نه چندان دور عطرها مخلوطی از روغن ، گل و گیاهان معطر له شده و احتمالا مقداری مشک بودند . کار استخراج روغن از گل به وسیله تقطیر، توسط ابن سینا ابداع، و در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد . اکنون به مدد تکنولوژی این پروسه پیچیده تر و درعین حال دامنه محصولات تولیدی بسیار گسترده تر شده است .
تولید کنندگان بسیاری سعی کرده اند با الهام از طبیعت و توجه به سلیقه مردم در مناطق مختلف جغرافیایی محصولاتی پرفروش تولید و بازار بزرگ و جهانی عطر را به انحصار خود در آورند .
این مهم سبب معرفی و ثبت برندهای متنوع در این بازار بزرگ شده و افراد فراخور سلیقه خود مشتری این برندها می شوند.
هر برند اصولا قصه ای و کاراکتری خاص برای خود دارد . قصه ای جذاب شخصیتی متمایز .

Cristian Dior ، عطری برای تبیین فضای صلح و دوستی

عطر باکلاس و باسلیقه ای است عطر «Miss Dior» الهام گرفته از طراح بزرگ لباس خانم کریستین دیور در سال های بعد از فروریختن دیوار برلین تولید شد. در فضایی که اروپا مملو از استرس و تنش بود. خیلی ها معتقدند عطر دیور بسیار آرام بخش و لطیف و خلاصه مناسب فضای آن موقع است. این عطر در فضای پر تنش امروزی هم بسیار آرامبخش و روح نواز است .

زنانه: Miss Dior Cherie یکی از زنانه های این مارک است. مناسب برای استفاده در مجالس شبانه. عطری میوه ای، شیرین و ملایم اما کمی گران . مختص خان های پولدار که عطر روز و شبشان متفاوت است .

مردانه Fahrenheit : ترکیبی از بوی چوب و گل و مشک. ممکن است اول که بو می کنید، بوی خیار بدهد یا از آن بدتر بوی نفت. نترسید و به شامه و سلیقه تان شک نکنید. این تنها نت اولیه عطر است که زود می پرد. آنها که دستشان به این عطر رسیده. می گویند بوی سبکی دارد. می توانید در تمام فصل ها از بوی آن لذت ببرید اما ، برای فصول گرم مناسب تر است . فارنهایت خلاقیت و روحی مدرن از عطر مردانه را به نمایش می گذارد . 
مردی در نهایت کمال
روح فارنهایت جمعی از تضادها را در خود دارد . کلاسیک و در عین حال مدرن است . کاراکتری آزاد و رها دارد با این حال بسیار متشخص ، جذاب ، شیک و با نفوذ است . فارنهایت مردی در نهایت کمال و بلوغ و متمایز از دیگران است مردی پخته که در کنار ساحل غروب خورشید را نظاره می کند .فارنهایت همچنان در صدر 10 عطر پر فروش جهان قرار دارد.

Kenzo عطری برای لمس قدرت 
نامی برگرفته از جنسیت نر در زبان ژاپنی . عطری با روحیه سامورایی ، مردی قوی با عضلاتی پیچیده و در عین حال لطیف و هارمونیک. به شدت با ادب و خاضع . این تعبیر مشابه شخصیتی چون کنزو تاکادا طراح آن است . طراح برجسته مد در کشور آفتاب تابان . 

مردانه : Kenzo Air برای آنها که موسیقی آمیخته با روحشان است. با این حال خیلی هم لطیف نیست و جور مردانه ای قوی و نیرومند است. در هر سنی که باشید، کنزو ایر بزنید و احساس قدرت را به خودتان تزریق کنید. چه ایرادی دارد؟ برای هر فصلی خوب است. اگر هم قصد خرید ندارید. اصلا نگاهش نکنید که خطرناک است. بطری اش اصلا با آدم حرف می زند. بویش هم از ترکیبات عنبرین و گل های شامه نواز و خاص الهام گرفته شده است .

زنانهAmour White :تصویر زن در نگاه تاکادا دیگر کارگر شالیزار و مادری به شدت محروم نیست . زن موجودی باوقار و خوشحال است. رییس خانواده . متین و جدی . فرمانبردار و فرمانده . بسته به موقعیت رفتاری چندگونه دارد . عطرش هم معمولا از گل های آفتابگردان و یاسمن، شکوفه های گیلاس های ژاپنی، برگ چای چینی و مشک و وانیل الهام گرفته شده و در مجموع فضایی زنانه بسان زنان ژاپنی می سازد .